Ze Szczawnicy do Schroniska na Przehybie

Z dwóch szlaków ze Szczawnicy na Prehybę ten jest krótszy, łatwiejszy, bardziej bezpieczny przy złej pogodzie, ale mniej atrakcyjny widokowo w części górskiej. Dlatego najlepiej w górę iść tym szlakiem a powracać zielonym.
Zaczynamy na Placu Dietla, dalej głównym deptakiem Parku Górnego.
Przed posągiem Matki Boskiej szlak skręca w lewo w ścieżkę. W pobliżu Dworek Gościnny.Koło schodków na alejce po prawej stronie „Szubertówka”. Zbudował ją znany malarz i fotograf Awit Szubert. Bywali tu Matejko i Siemiradzki.
Po wyjściu z Górnego Parku szlak prowadzi chodnikiem obok „Papiernika” i skręca w ulicę Świętego Krzyża.
Po ok. dwóch kilometrach docieramy do wodospadu Zaskalnik o wysokości ok. 5 m na Sopotnickim Potoku. Po ok. 400 m leśniczówka Kunie, szlak skręca w dolinę potoku Pod Górami, natomiast droga w górę Sopotnickiego Potoku po ok. 500 m doprowadzi do kaplicy na Sewerynówce. W okresie letnim odprawiane są tutaj msze. Kaplica powstała na potrzeby kuracjuszy, otwartego w 1925, sanatorium dla chorych na astmę nauczycieli i katechetów. Sanatorium spalone w 1944 zostało odbudowane w 1962, niestety tuż przed otwarciem, znów spłonęło.
Szlak niebieski po ok. 1500 m opuszcza dolinę potoku Pod Górami. Wspinamy się leśną drogą, aż osiągniemy polane Koszarki, jedyne miejsce widokowe na trasie.Dalej przez polanę szeroką drogą, potem stromą kamienistą ścieżką na wąski grzbiet. Spotykamy zielone znaki szlaku ze Szczawnicy na Przehybę.
Za znakami niebieskimi i zielonymi zalesionym grzbietem górskim docieramy na miejsce.
Nazwa Prehyba (początkowo Perehyba) jest to zruszczona przez Rusinów dawniej zamieszkujących pobliską Ruś Szlachtowską nazwa słowacka i oznacza przełęcz. Najpierw dotyczyła tylko hali, na której Łemkowie ze Szlachtowej wypasali woły i owce, dopiero później przeniesiona została na szczyt.
Z Hali Przehyba roztacza się piękny widok na południe w kierunku Pienin i Tatr oraz na północ ku Kotlinie Sądeckiej.
Na hali znajdują się dwa schroniska turystyczne i 87-metrowa stalowa wieża – stacja przekaźnikowa.
Powrót do listy szlaków

Na naszych stronach wykorzystujemy ciasteczka (cookies).    Dowiedz się więcej   OK